Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii jest placówką dla uczniów i wychowanków posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego zagrożonych niedostosowaniem społecznym, z zaburzeniami zachowania oraz niedostosowanych społecznie.

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii wchodzi w skład Zespołu Placówek Edukacyjno-Wychowawczych we Lwówku Śląskim.

W skład Młodzieżowego Ośrodka Socjoterapii wchodzą:

  • Szkoła Podstawowa
  • Gimnazjum
  • Szkoła Zawodowa
  • Internat

Ośrodek jest publiczną placówką przeznaczoną dla dzieci i młodzieży, które z powodu zaburzeń rozwojowych, trudności w uczeniu się i zaburzeń w funkcjonowaniu społecznym mogą być zagrożone niedostosowaniem społecznym i wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy oraz specjalistycznej pomocy psychoedukacyjnej.

Ośrodek zapewnia wychowankom:

  • realizację obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki w szkołach wchodzących w skład Ośrodka
  • udział w indywidualnych lub grupowych zajęciach specjalistycznych w zakresie terapii pedagogicznej, zajęciach psychoedukacyjnych, socjoterapeutycznych, profilaktyki i terapii uzależnień, profilaktyki społecznej i resocjalizacji, w wymiarze co najmniej
    4 godzin tygodniowo
  • udział w zajęciach sportowych, turystycznych rekreacyjnych oraz kulturalno-oświatowych, w wymiarze co najmniej 4 godzin tygodniowo
  • pomoc w nauce
  • całodobową opiekę
  • przygotowanie wychowanków do samodzielnego udziału w życiu

Do zadań Ośrodka należy eliminowanie przyczyn i przejawów zaburzeń zachowania oraz przygotowanie wychowanków do życia zgodnego z powszechnie obowiązującymi normami społecznymi i prawnymi.
Zadania Ośrodka realizowane są głównie poprzez:

  1. organizowanie zajęć dydaktycznych, profilaktyczno-wychowawczych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych
  2. wspomaganie w zakresie nabywania umiejętności życiowych ułatwiających funkcjonowanie społeczne, organizację specjalistycznych działań socjoterapeutycznych umożliwiających zmianę postaw i osiągnięcie trwałych pozytywnych zmian
    w zachowaniu wychowanków
  3. wspieranie rodziców (prawnych opiekunów) w pełnieniu funkcji wychowawczej
    i edukacyjnej, w tym w rozpoznawaniu wspomaganiu i rozwijaniu potencjalnych możliwości wychowanków
  4. udzielanie pomocy rodzicom (prawnym opiekunom), wychowawcom i nauczycielom w zakresie doskonalenia umiejętności niezbędnych we wspieraniu rozwoju wychowanków, w szczególności w zakresie unikania zachowań ryzykownych
  5. pomoc w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej, z uwzględnieniem możliwości i zainteresowań wychowanków oraz współpraca w tym zakresie z sądem, który wydał orzeczenie o umieszczeniu wychowanka w Ośrodku, a także z ośrodkami pomocy społecznej i innymi instytucjami właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania wychowanków;
  6. podejmowanie działań interwencyjnych w przypadku zachowań wychowanków szczególnie zagrażających ich zdrowiu lub życiu
  7. współpracę ze środowiskiem lokalnym