Nowa Perspektywa – Lepszy Start


Nasza placówka bierze udział w realizacji projektu „Nowa Perspektywa-Lepszy Start” kierowanego do wychowanków jedenastu dolnośląskich Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych. Trwa on dwadzieścia cztery miesiące od stycznia2017 r. do trzydziestego pierwszego grudnia 2018 roku. Jego zadaniem jest przyczynianie się do ograniczania ryzyka wykluczenia społecznego oraz ma na celu wspierać proces ich dostosowania społecznego i usamodzielnienia, a także podejmowania decyzji trafnych związanych z funkcjonowaniem społecznym po zakończeniu pobytu w danym ośrodku.

Wychowankowie, którzy trafiają do Ośrodka to osoby, które mają niską motywację do nauki i wysiłku intelektualnego. Cechuje je brak wiedzy i umiejętności, niski poziom wiary w możliwości wyrwania się z kręgu osób wykluczonych społecznie i co za tym idzie, brak chęci do zmiany swojej sytuacji. Opracowany projekt pomaga osiągnąć kluczowe kompetencje indywidualne, społeczne, zawodowe i poznawcze istotne dla pełnienia ról społecznych.

W ramach tego projektu nasi uczniowie realizują instrumenty aktywizacji zawodowej poprzez realizację:

-kursów i szkoleń zawodowych kończących się uzyskaniem certyfikatów

-wycieczki zawodoznawcze- wizyty u pracodawców w różnych branżach, wizyty w dolnośląskich strefach ekonomicznych,

-praca zespołowa – kierowanie wspólnych działań np.w formie konkursów zawodowych pomiędzy MOW-ami w danej branży

-programy usamodzielnienia-programy realizowane poprzez wychowawców w Ośrodku dotyczące zdobywania i pogłębiania przez wychowanków życiowych umiejętności związanych z codziennymi obowiązkami takimi jak: obowiązki w gospodarstwie domowym, zarządzanie budżetem, umiejętność poruszania się w banku itp.

-doradztwo zawodowe, warsztaty szukania zatrudnienia, założenie własnej działalności gospodarczej

-wsparcie rodzin wychowanków-on-line;

W ramach projektu odnowiono grupę na usamodzielnienie, którą wyposażono w nową kuchnię,pomalowano ściany,wymieniono okna,podłogę,założono żaluzje.Nową kuchnię zaopatrzono w nowy sprzęt kuchenny (urządzenia agd.-kuchenka,lodówka).Wyremontowaną łazienka to również nowe sanitariaty.A nowoczesna sala projektowa w, której odbywają się zajęcia posiada projektor,tablicę multimedialną, telewizor,rzutnik.

Rozwiazanie wypracowane w projekcie odpowiada na problemy związane z niską skutecznością metod usamodzielnienia się wychowanków placówek tego typu. Działania prawno organizacyjne w tym zakresie realizowane w Polsce oparte są na obligatoryjnym wsparciu finansowym, co sprawia, że nie przygotowują młodych ludzi do codziennego, dorosłego życia. Brak indywidualnej pracy z wychowankiem sprawia, że po opuszeniu placówki są bezradni i uzależnieni od pomocy instytucjonalnej. Zaproponowane w projekcie rozwiązania to koncepcja dla usamodzielnienia się wychowanków z pakietem kompleksowych metod wsparcia. Założenie to aktywna i świadoma partycypacja w procesie usamodzielnienia. Wsparcie to ma charakter zindywidualizowany i dopasowany do potrzeb danego wychowanka. Młodzież wymienia bariery, które uniemożliwiają star w dorosłe życie:pobyt w ośrodku, brak pracy, mieszkania,” ukończenie szkoły’’, brak pracy przez „ szkołę’’, brak zawodu, brak doświadczenia zawodowego, lęk przed usamodzielnieniem, negatywny wpływ środowiska, brak środków do życia (pieniędzy), brak pomocy w nauce.

Projekt finalny tego projektu to, aby „prawie dorośli” wychowankowie „wypuszczeni” na wolność potrafili się odnaleźć w nowej, brutalnej rzeczywistości. A na bazie poprawnie dobranych instrumentów aktywizacji społecznej i zawodowej stali się osobami pewnymi na rynku pracy.

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *